В цьому році на секційному засіданні з етики в обласному
інституті Карпань Ірина Семенівна (доцент кафедри випереджаючої освіти та
управління інноваційною діяльністю ДО ІППО ) почала свій виступ з образного
порівняння, що «наше суспільство сьогодні – це як великий корабель з величезною
кількістю пробоїн. Щоб їх залатати треба об’єднати зусилля всіх: і учителів, і
батьків, і самих учнів.»
Але коли
починаєш усвідомлювати наскільки великі ці пробоїни, то виникає думка, чи не
кинути заклик: Нація в небезпеці! Зволікання смерті подібне! Але було вже
багато лозунгів, і їх не почують. Відкинувши наші панічний страх і
розгубленість, питання «Хто винен?», подумаємо: «Що робити?»
Ми всі добре
розуміємо, що для того, щоб почалося видужання нашого суспільства, зовсім
недостатньо навіть чудесних економічних перетворень, а необхідно повернення до духовних основ суспільного
життя.
І нас радує
те, що наш обласний Департамент освіти і науки усвідомлює, що українська школа
потребує християнського одухотворення. І саме з його ініціативи в області
розпочався експеримент, головна задача якого полягає в створенні системи освіти на основі християнських
цінностей.
З 1 вересня
2013р. за наказом Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної
державної адміністрації (номер його ви бачите) в ряді шкіл області
(Знаменівська СЗШ Новом. Р-ну, ліцей 129 м. Кривий Ріг, 71 Кр.Ріг; школи м.
Дніпропетровська №4, №33, №57, №93, №103 і т.д.), в Дн-му р-ні – це в нашій
школі, розпочалося дослідницько-екпериментальна робота по створенню системи
розвитку аксіосфери особистості на засадах традиційних духовних цінностей.
Аксіосфера –
Експеримент
розрахований, як ви бачите на 7 років.
Даний
навчальний рік в рамках експерименту визначений як організаційно-підготовчий
етап. Школи мають можливість вибрати найбільш близький їй напрямок (на дошці).
Наша школа обрала – Гуманістично-релігійний напрямок.
Вибір цей
невипадковий. Ми входимо в експеримент вже маючи певні напрацювання. Так
християнська етика у нас в школі викладається з 2006 року. Спочатку ми
викладали в 5-6 класах. А з 2011 року в 1, 5, 6, 7х класах.
Класно-урочна
система в школі є основою. Наша участь в експерименті дала можливість нам в
цьому навчальному році включити до навчального плану з 5го по 11й клас включно.
Півгодини і навіть година на тиждень – це дуже мало. Але це більше, ніж нічого.
Ще на одній з педагогічних рад цього року ми прийняли рішення, що кожен учитель
нашої школи працює над тим, щоб уроки фізики, хімії, історії, літератури і т.д.
були також з етичним навантаженням: епіграф уроку, притча, висловлювання
видатних науковців щодо віри в Бога, святого Письма, імена яких згадуються на уроках
фізики, хімії і т.д. Доречно, в міру, з живим співчуттям і переживанням
педагога буде здійснюватися такий принцип впровадження в освіту християнської
моралі і християнської культури як нероздільність
освіти і виховання.
А також принцип всесторонності перетворення
освіти: християнська культура цілісна, і вона має відношення до всіх
сторін людського життя. Тому з урахуванням християнського світогляду може бути
побудоване викладання якщо не всіх, то абсолютної більшості шкільних предметів.
Особисто для
мене, дуже корисним було знайомство з досвідом роботи О.М. Дроздовського –
директора ЗОШ №4 м. Біла Церква, керівника міського методичного об’єднання
викладачів курсу «Біблійна історія та християнська етика» і зокрема те, що він,
піднімаючи питання про християнський підхід до викладання шкільних предметів та
процесу виховання, привертає увагу учителів, що зміст освіти в сучасній школі в
окремих випадках викликає серйозне занепокоєння, адже деякі предмети мають
виразне антихристиянське спрямування, а рівень їх викладу не можна назвати
науковим.
Наприклад, в
підручнику Шалагінової О.І. «Історія стародавнього світу» 6 клас під час
подання теми «Виникнення людини» коли учням повідомляється, як доказана істина,
про існування пітекантропів, знахідки їх останків на о. Ява з демонстрацією
черепа, ілюстрацій постаті. Але чи знає вчитель, який на основі такого
підручника стверджує подібні гіпотези, як істину, що знайдені в 1891 році так
звані сенсаційні археологічні знахідки голландського лікаря-археолога Дюбуа на о.
Ява були вміло підроблені із поєднання кістки бедра людини й кришки черепа
мавпи і не довго вводили в оману наукові кола. У своєму обмані незадовго до
смерті зізнався і сам Дюбуа (1858-1940р.р.).
Подібні
«наукові» висвітлення присутні, напевне, і в інших темах, і в інших шкільних
науках.
Сьогодні
існує необхідність експертизи усіх наявних програм і підручників на безпечність
для духовного й психічного здоров’я учнів. Про надзвичайну небезпеку для такого
здоров’я дітей можна говорити на прикладах нової програми із зарубіжної
літератури, валеології, народознавства.
В новій
програмі із зарубіжної літератури авторів подружжя Ковбасенко Ю.І. і Л.В. не
знайшлося місця І.Тургенєву (не залишили місце «Муму», не кажучи вже про «Отцы
и дети»). В 10-му класі не стало М.Некрасова, О.Фета, Ф.Тютчева, Ол. Толстого.
Зникли з програми 11-го класу О.Купрін, М.Цвєтаєва, М.Горький, О.Твардовський.
Не знайшлось місця лауреатам Нобелівської премії Буніну, Шолохову, Солженіцину,
Бродському. У програмі 8-го класу не має жодного російського автора. Іде
відверта орієнтація на західну літературу. Але яку? В підручнику 10-го класу
мова йде про вірші Шарля Бодлера, в яких – непристойність і богохульство. Чого
варті одні назви віршів: «Падаль», «Танок смерті», Бочка ненависті», «Хвала
сатані» і т.д.. Подібні сюжети, ідеї простежуються у творчості Альбера Камю,
Франца Кафки, які вивчаються в 11-му класі. Навряд чи корисним для учнів 8-го
класу є «Декамерон» Джовані Бокачо і відомий роман Франсуа Рабле, з їх культом
тіла і плотських насолод. Блуд, непристойність, гріх, сором – ці поняття
відміняються. «Бажай, чого хочеш» – ось головний принцип Рабле.
І звичайно,
і ми з вами в своїх колективах неодноразово висловлюємо подібні занепокоєння
стосовно змісту шкільних програм. Але зміна їх, внесення коректив потребує
часу, я вірю в те, що християнський дух увійде в освітні заклади, бо сьогодні є
уже усвідомлення того, що народ і влада матимуть справу з тією молоддю, яку
виховають.
А зараз я б
хотіла зупинитися на тому, що сьогодні ми можемо зробити для виховання
духовно-етичної людини.
Сучасна
світська школа будується на концепції Гербарта, який на перше місце ставив
виховання розуму і через формування інтелекту, вважав він, будуть формуватися
почуття й воля. І хоч ця теорія, психологічна й антропологічна, була
педагогіка. Тут ми маємо тріаду з такою послідовністю: спочатку школа виховує
розум через зміст, через поняття. По-друге, це воля, яка виховується через
сурову класну й шкільну дисципліну. І лише, по-третє, виховується серце. І ми
бачимо, що плоди такої системи плачевні. І перш за все про це говорить приклад
американських шкіл, в яких уже неможливе викладання без поліції, без жорстокої
руки, яка б організувала хоч певне спілкування учнів між собою.
В цьому
зміст православна концепція освіти пропонує зовсім інший порядок цієї тріади.
Ми спочатку виховуємо серце
людини, і наша увага, перш за все, прикута до нього. Потім розум допомагає зрозуміти ті рухи, які направляються в
нашім серці до Бога і дозволяють розрізняти, що є добро і що є зло. І коли ці
навички сформовані після схильності серця до добра, тоді неминуче постає і виховання волі для того, щоб
зрозумілі для себе істини дитина могла втілювати у своєму бутті.
Якщо
говорити про уроки історії, то вони, як і уроки літератури, є найбільш
благодатними для виховання серця дитини.
Звичайно,
для створення системи
розвитку аксіосфери особистості класно-урочної форми недостатньо і ми її
доповнюємо активною позакласною і позашкільною роботою. З цього навчального
року про найбільші православні свята ми почали розповідати на загальношкільних
лінійках. Багатого варта тиша і увага з якою сприймають учні все, що пов’язане
з духовністю, з святими і святинями.
Велике
значення в цій роботі має організація свят православного календаря, залучення
дітей до паломницьких поїздок разом з учителями і батьками по великих святинях
нашої православної землі. Ми відвідуємо храми і монастирі м. Дніпропетровська,
м. Новомосковська. Були в Золотоноші, Києві, Почаєві, Святогорську.
Наші діти
прийняли участь у районній олімпіаді з християнської етики, яка проходила в
2011р. учні нашої школи прийняли участь у Всеукраїнській олімпіаді у м. Острог.
Ми виконували випереджальне завдання: твір або презентація за заданою темою і
прийняли участь у тестуванні. Отримали цінні подарунки. В минулому році ми не
прийняли участі і від нашої області учасників більше не було. Прикро!
В 2011р. на
базі нашої школи під керівництвом Сергієнко Ольги Олексіївни відбувся семінар з
християнської етики. Але, нажаль, кількість шкіл, де викладалася б християнська
етика у нашому районі не збільшилася.
Я розумію,
багато хто сумнівається чи зможу… Зараз уже методичні посібники створені
зусиллями учителів етики, християнської етики нашої області під керівництвом
Рогової Олени Георгіївни. Методичні посібники 5-6 класів уже мають гриф
Міністерства науки і освіти України.
Шановні
колеги, прошу і закликаю беріться за цю Богоугодну справу і ви багато
почерпнете і для себе!
Ми повинні
чітко усвідомити, що віра в людину
лежить в основі християнства, так само як і в сучасній педагогіці. І
основою її є уявлення про образ Божий в людині. В той же час, віра в абсолютне
добро дитячої душі суперечить вченню Церкви про первородний гріх. Православ’ю
притаманна глибока віра в можливості людини бути чистою, щирою, спрямованою на
добро. Така спрямованість людини закладена самою її природою, оскільки вона є
витвором Божим, що створений за образом і подобою Його, і тому поставлений над
іншими творіннями Божими на Землі.
Але
позитивне в людині не є єдиним та раз і назавжди даним, оскільки душею
володіють і сили зла, як свідчить Святе Письмо. Звідси випливає надзвичайно
важливе завдання виховання – побороти
зло в людині і спрямувати її до добра. В такому контексті роллю
педагога не є споглядання за природним розвитком дитячих душ. Процес виховання є складний процес
утвердження в дитині добра. На цьому шляху православний педагог не
покладається лише на власні сили, а просить допомоги у Бога, якому відомо
призначення кожної людини на Землі. Таке трактування виховного процесу,
звичайно, не до душі педагогу – атеїсту. В той же час будь-який вихователь має
змогу на власному досвіді впевнитися, що не до кожної дитячої душі він може
достукатися, ввійти в її світ. А як важко приборкати свої власні душевні
пристрасті, угамувати гнів, презирство, роздратування по відношенню до інших
людей, знає кожен.
Виховувати в
українській мові значить «ховати», «берегти». Педагоги мають берегти душі дітей. Це головне
завдання педагогіки.
Немає коментарів:
Дописати коментар